Monday, December 24, 2018

Dijatuhi Eksekusi Mati Kerana Buat Haji

Agen BandarQ









XINJIANG - CHINA. Pihak berkuasa rejim komunis China di barat maritim Wilayah Autonomi Xinjiang Uyghur (XUAR) menjatuhkan sanksi mati ke atas spesialis perniagaan yang juga gemar memberi etnik minoriti Uyghur terkenal, Abdughapar Abdurusul, kerana mengerjakan haji di Arab Saudi.

Menurut kakak mangsa, Abdusattar Abdurusul, Abdughapar yang berasal dari kawasan Bakyol di Ili Kazakh ditangkap pada Julai atau Ogos lalu.

“Yang terbaru saya dengar, adik saya dijatuhi sanksi mati dan ia kini sedang menunggu pelaksanaannya. Alasannya yaitu ia pergi ke Arab Saudi untuk melakukan haji secara persendirian, tanpa memakai perkhidmatan kerajaan,” katanya.

Katanya, Abdughapar tidak dibenar melantik peguam dikala perbicaraan, sekali gus menawarkan bahawa ia telah dieksekusi secara haram.

Walaupun semua sanksi mati perlu dikaji semula oleh Mahkamah Agung China di Beijing, tetapi dalam kes Abdughapar, tidak sanggup dipastikan sama ada kes itu telah disiasat dengan adil.

Beliau berkata, Abdughapar bapa kepada empat anak mempunyai beberapa rangkaian kedai dan perniagaan, dan telah memakai wang sendiri untuk membina sebuah masjid.

Selain itu, katanya, Abdughapar juga telah menjual sebuah rumah usang milik keluarga sekitar 1 juta yuan (AS$144,000) pada April atau Mei, sebelum ditangkap, sementara semua aset keluarganya berjumlah kira-kira 100 juta yuan (US$14.4 juta) dirampas.

“Abdughapar seorang gemar memberi yang suka membantu masyarakat … (tetapi) kini kerajaan telah mengambil segala-galanya dan memusnahkan sepenuhnya kehidupan keluarga itu,” kata Abdusattar.

Sebelum ini, anak lelaki sulung Abdughapar, Awzer, ditahan pada 2017 selepas pulang dari mencar ilmu di Turki, dan isterinya, Merhaba Hajim ditahan pada April tahun ini, katanya.

Abdusattar berkata, kakaknya Sayipjamal juga sudah hilang untuk tempoh masa yang usang dan dianggap telah ditahan, sementara beberapa kawannya dijatuhi sanksi penjara lebih daripada 18 tahun.

Kakitangan Biro Keselamatan Awam Wilayah Ili Kazakh di bandar Ghulja, enggan menjawab pertanyaan serta menutup telefon apabila dihubungi Radio Free Asia (RFA), mengenai kes Abdughapar.

Menurut agensi itu, seorang rakan usang yang enggan mendedahkan identiti memberitahu ia juga pernah mendengar desas-desus sanksi mati ke atas rakannya itu.

“Seorang mitra saya memanggil saya, menyampaikan bahawa Abdughapar telah dijatuhi sanksi mati. Saya juga mendengar bahawa isterinya telah meninggal dalam penjara,” katanya. - Ismaweb

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Surat Terbuka Cikgu Sani Buat 'Wartawan Kolam'

Agen BandarQ Muhd Idris Sani Isa Surat ini surat terbuka saya, sebagai seorang guru kepada semua rakyat Malaysia. Dan khusus kepada wartaw...